تفکر انتقادی و فنون اقناعی - دوره تربیت مربی سازمان فضای مجازی سراج - کرمان
- ۰ نظر
- ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۰
پس از جاماندن از پرواز به علت حضور در برنامه رسانش و گذراندن هشت ساعت فراموش نشدنی در فرودگاه مهرآباد، یک روز خوب در کنار عزیزان خونگرم کرمانی داشتم و تلاش کردم اهمیت و ضرورت آموزش سواد رسانه ای را با نگاهی به کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای تبیین کنم. خلاصه بحث مان به شکل زیر بود:
· پیشینه آموزش سواد رسانهای
· مقدمه ای بر نهضت سواد رسانهای
o سند تحول آموزش و پرورش
o مرکز ملی فضای مجازی
o نگاه حاکمیتی به فضای مجازی
· گام دوم نهضت: تولد یک کتاب
o ساختار محتوایی کتاب درسی
o توضیح فصول کتاب تفکر و سواد رسانه ای
· نهضت ادامه دارد...
o واقعیت و ایده آل ساختار آموزشی در ایران و جهان
o عناصر کلیدی تدریس سواد رسانه ای: معلم، کتاب، مدرسه
o شیوه های نوین تدریس کتاب درسی
o شیوه های ارزیابی سواد رسانه ای
o کتاب درسی سواد رسانهای: فرصت یا تهدید؟
· معرفی کتاب و منابع
در تدوین محتوای تکمیل شده این نشست از زحمات برادرم محمدصادق باطنی و مدرسه هنر و رسانه آینه نیز سود برده ام.
حضور در برنامه تلویزیونی رسانش، به لطف برادر سختکوش و باسوادم محمدصادق باطنی به تجربه ای جالب بدل شد. هر چند که طولانی شدن ضبط، منجر به جاماندنم از پرواز کرمان شد و تجربه ای فراموش نشدنی در ساعات انتظار پرواز بعدی را برایم رقم زد!
در دو برنامه ای که متوالی ضبط شد؛ بحث سلبریتیها و فرهنگ شهرت در رسانه ها را دنبال کردیم و با آقای صفر محمدی - سوژه مستند معلق - گفتگو کردیم.
برنامه کامل رسانش – سلبریتی ها:
به همت برادران عزیزم در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام، مدل تربیتی جدیدی با بهره از نمونه های "مسجد-مدرسه" در حال تدوین و اجراست.
توفیق داشتم ساعتی را در خدمت مادران بچه های مسجد، به مبحث تربیت رسانهای بپردازم.
محتوای جلسه، تکمیل شده ی محتوای این جلسه بود: چه کسی فرزندان ما را تربیت میکند؟
2جلسه - 11مرداد 96
یک جلسه - 10 مرداد 96
بسم الله الرحمن الرحیم
این متن در ماهنامه رشد معلم (آذر 96) منتشر شده است. (جهت دریافت مقاله کلیک کنید)
در شماره های پیشین، ضمن تاکید بر اهمیت آموزش مفاهیم رسانه ای و ادغام مفاهیم آن در فرایند درسی دانش آموزان به بیان نمونه هایی از آموزش مفهوم بازنمایی در کلاس درس پرداختیم. در این شماره با مفهوم کلیشه های رسانه ای و پیشنهادهایی جهت تدریس آن آشنا خواهیم شد.
کلیشه سازی، فرایندی دائمی و ضروری در ذهن انسان است. زیرا جهان پیرامون ما بزرگتر و پیچیدهتر از آن است که بتوانیم بهتنهایی نسبت به تمامی مسائل، اتفاقات و شگفتیهایش اطلاعات کسب کنیم. همهی ما بهطور روزانه با حجم زیادی از اطلاعات طبقهبندیشده مواجه میشویم که حاصل دیدهها و شنیدههای دیگران است، از اطلاعات در مورد خوب یا بد بودن کیفیت غذای یک رستوران گرفته تا احتمال جذاب نبودن مسافرت به منطقهای خاص. اریک ژیویان روانپزشک و مدیر پروژههای ارتباطی دانشگاه هاروارد معتقد است، همهی انسانها نیاز دارند در ذهن خود طرحوارهها و تصاویری را نسبت به اشیاء، افراد و حتی موقعیتهای جغرافیایی گوناگون ترسیم کنند، این کار کمک میکند تا افراد احساس کنند در زمینههای مختلف قابلیت سخنرانی و نظر دهی دارند و جهان اطراف خود را بهخوبی میشناسند. با توجه به آنکه عمده اطلاعات لازم برای خلق این طرحها و تصاویر در هر فرد از طریق رسانهها به دست میآید، بنابراین طبیعی است که ذهن ما مرتب در دام کلیشههای رسانهها بیفتد. (پاک سرشت 1393)
یک جلسه - 3مرداد 96
یک جلسه - 1مرداد 96