در جست و جوی حقیقت

صفحه ی شخصی حسین حق پناه

در جست و جوی حقیقت

صفحه ی شخصی حسین حق پناه

در جست و جوی حقیقت

"نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید:
«خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید»
و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقت اند مخاطب این سخن می یابم.
«گریختن» مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند
و اگر نه،
مرگ یک بار،
زاری هم یک بار..."

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

اردو+جهاد+ی - باشگاه جهادی رضوان

حسین حق‌پناه | پنجشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۶ ب.ظ

باشگاه جهادی رضوان

  • حسین حق‌پناه


در  نشست صمیمی با دوستان شرکت کننده در سطح دوم دوره حیات اندیشه به توضیح و تشریح مقاله "جادوی پنهان و خلسه نارسیسی" پرداختم.

حیات اندیشه - جادوی پنهان و خلسه نارسیسی

عزیزان موسسه مسیر، مهم ترین مباحث جلسه را اینگونه فهرست کرده اند:

  • اگر رسانه یک ابزار است، چرا هنوز نتوانسته‌ایم از تلویزیون و سینما آنچنان که شایسته است استفاده کنیم؟ این نقطه آغاز صحبت شهید آوینی در حوزه سینما است.
  • اگر قرار بود #سینما صرفا یک ابزار باشد و مانند هر #ابزار دیگری همچون مداد، صندلی و ... از آن بهره ببریم، پس چرا بعد از گذشت ۳۹ سال از انقلاب اسلامی ما نتوانستیم آنچنان که باید از آن استفاده کنیم؟
  •  آیا رابطه مخاطب با سینما بر اساس اختیار است یا اجبار؟ آیا میان مخاطب و سینما #دیالوگ برقرار است یا مونولوگ؟ آیا همین چک کردن ساده گوشی‌های همراه بر اساس آگاهی و اختیار انجام می‌پذیرد یا عاملی دیگر ما را بصورت ناخودآگاه به این عمل وادار می‌کند؟ اصلا آیا ما امیر رسانه‌ها هستیم یا اسیر رسانه‌ها؟!
  • در برخی مواقع مخاطب در مواجهه با رسانه می‌پندارد که در حال توجه و فکر کردن است در حالی که به شدت تحت تأثیر محتوای آن قرار گرفته و نمی‌تواند آنطور که باید بیاندیشد.
  •  نیل پستمن در کتابش بیان می‌کند جذابیت و تصاویر متفاوت و متحرک تلویزیون کودک را طوری رشد می‌دهد که او عادت می‌کند به جای آن کنجکاوی‌های شیطنت‌آمیزی که هر کودکی دارد و به سمت آن می‌رود دچار یک #بی_تفاوتی و رشدی سطحی شود.
  • شأن انسان بالاتر از آن است که به اسباب و وسایل #تعلق پیدا کند. رشد انسان در مسیر تعالی به سوی حق و مدارج نهایی آن، به قطع تعلق نسبت به اشیا و یأس از اسباب منتهی خواهد شد. شهید آوینی بحث را کاملا توحیدی مطرح می‌کند و #مک لوهان و دیگر اندیشمندان را کنار می‌گذارد و رشد را تماماً مد نظر قرار می‌دهد و می‌گوید #رشد تفکر دینی یعنی قطع تعلق از هرچیزی غیر از خدا. آوینی در پایان می‌گوید: «پیشنهاد ما آن نیست که ابزار تکنولوژیک را به دور بیاندازیم. آنچه که ما باید خود را از آن در امان نگه داریم مرعوب و مفتون شدن در برابر تکنولوژی است و فقط در این حالت است که می‌توان بدون وابستگی از علوم رسمی و محصولات تکنولوژیکی آن در خدمت غایات مقدس دینی سود جست».


  • حسین حق‌پناه

بعد از مصاحبتی دلچسب با جناب آقای معادی از قم تا خرم آباد، در جمع عزیزان خونگرم خرم‌آبادی به گفت و گو درباره فرهنگ کاربری شبکه های اجتماعی پرداختیم.

محتوای جلسه را می توانید از اینجا دریافت نمایید:

عنوان: زندگی دوم، دقیقاً وسط زندگی اول!
حجم: 13.7 مگابایت
توضیحات: فرهنگ کاربری شبکه‌های اجتماعی - مهر 96 - خرم آباد 
  • حسین حق‌پناه


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات زن و خانواده، نشست علمی «بررسی جامعه‌شناختی تأثیر سلبریتی‌ها بر گروه‌های مرجع دانش‌آموزان» با طرح بحث توسط آقای حسین حق‌پناه، چهارشنبه 18 بهمن ماه ۹۶، در واحد تهران این مرکز برگزار شد.

در این نشست، آقایان دکتر احسان شاه‌قاسمی و دکتر عبدا... بیچرانلو، از اعضای هیئت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه تهران، به عنوان کارشناسان این جلسه، به بررسی و نقد این موضوع پرداختند.

بررسی جامعه شناختی سلبریتی ها

  • حسین حق‌پناه


  • حسین حق‌پناه