الگو یا اسوه؟ - جلسه هفتگی دوره 39 - دبیرستان مفید - تهران
20 اردیبهشت 96
- ۰ نظر
- ۲۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۷:۱۷
20 اردیبهشت 96
بسم الله الرحمن الرحیم
این متن در ماهنامه رشد معلم (مهر 96) منتشر شده است. (جهت دریافت مقاله کلیک کنید)
ما در دههای زندگی میکنیم که اتحادیه اروپا، آن را دهة سواد رسانهای نامیده است. امروزه، ده سال پیش نیست که رسانهها بخشی از دنیای ما باشند؛ بلکه زندگی ما بخشی از دنیای رسانهها شده است. از اینرو «سواد رسانه ای» به عنوان مهارتی که استفاده بهینه و نقادانه از رسانه ها را ممکن می سازد به عنوان بخشی ضروری از سواد قرن بیست و یکم توسط نهادهای بین المللی مورد تاکید و توجه قرار گرفته و از اواسط دهه 80 میلادی در نظام های آموزشی کشورهای مختلف دنیا گسترش یافته است. اما چگونگی آموزش این مهارت هنوز مورد بحث و چالش فعالان این حوزه است.
13 اردیبهشت 96 - یک جلسه
در برنامه شانزدهم رادیو «سواد آوا» درباره «مصرف رسانهای فرزندان و همراهی والدین» گفتگو کرده ایم. خلاصه مباحش به شرح زیر است:
🔻در دوره کنونی فرزندان، به دلیل مواجهه با رسانهها، در برخی حوزهها اطلاعات و تجربههای بیشتری از والدین خود دارند.
🔻همراهی والدین به معنای مطلعبودن والدین از رسانهها و رفتاری است که کودک در فضای رسانهای انجام میدهد.
🔻ناامیدی از همراهی فرزندان در فضای رسانهای منجر میشود تا آنان را در این فضا رها کنند که این عواقبی را به همراه دارد.
🔻ورود به فضای مجازی آمادگی میخواهد و والدین نقش مهمی در این آمادهسازی دارند؛ زیرا آنان مربیان فرزندان خود هستند.
🔻گام اول در نظارت والدین بر فرزندان اصلاح رژیم مصرف رسانهای کودکان است.
🔻حضوری فیزیکی و مشارکت دائم در کنار فرزندان حس همراهی را برای آنان به وجود میآورد و حس مچگیری را از فرزندان دور میکند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📚معرفی منابع:
اصول زنجیرهای تربیت رسانهای در خانواده
📎 لینک مطالعه این مقاله: http://yon.ir/heOFj
صوت مصاحبه: دریافت
خلاصه مباحث این گفتگو به شرح زیر است:
🔻مرحله اول در دریافت اطلاعات و اخبار برای مخاطبان آن است که آنها بتوانند بهخوبی پیام را درک و فهم کنند.
🔻برخی اوقات مخاطبان، سواد و دانش لازم درباره فهم و درک دقیق از اطلاعات تخصصی را ندارند؛ مثلا اطلاعات و پیامهای مرتبط در حوزه پزشکی و سلامت.
🔻شناخت سازنده پیام و فرستنده آن (منبع) در رسانههای امروزی با پیچیدگیهای زیادی روبهروست.
🔻بعضی وقتها افراد براساس اطلاعاتی که نسبتبه منبع آنها شناخت ندارند، دست به کنش میزنند که میتواند آسیبهایی را به همراه داشته باشد.
🔻حتی افراد رسانهای نیز در برخی اوقات، دست به انتشار اطلاعات غیرموثق میزنند که دامنه آسیب آن افراد زیادی را در برخواهد گرفت.
🔻شایعات در زمینههای گوناگون ساخته میشود و میتواند آسیبهای زیانباری را در زمینههای فردی و اجتماعی داشته باشد.
🔻گاهی اوقات، در فضای رقابتی، شایعات ساخته میشوند تا حریف از میدان بهدر شود.
🔻یکی از راههای بهدستآوردن اعتبار اطلاعات و اخبار، رجوع به افراد متخصص و شناخت منابع معتبر خبری است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📚معرفی منابع:
سایت یا کانال تلگرامی شایعات: http://shayeaat.ir
کتاب تکنیکهای عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر
خلاصه پادکست این برنامه نیز از اینجا قابل دریافت است: دریافت