در جست و جوی حقیقت

صفحه ی شخصی حسین حق پناه

در جست و جوی حقیقت

صفحه ی شخصی حسین حق پناه

در جست و جوی حقیقت

"نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید:
«خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید»
و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقت اند مخاطب این سخن می یابم.
«گریختن» مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند
و اگر نه،
مرگ یک بار،
زاری هم یک بار..."

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

آموزش رسانه‌ای: معلم شیشه‌ای!

حسین حق‌پناه | يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۴ ق.ظ

این مقاله که - چندان هم با جنایت روزهای اخیر بی ارتباط نیست - در ماهنامه رشد معلم (اردی‌بهشت 97)  منتشر شده است. (دریافت مقاله)

در دوره راهنمایی، فهمیدن اسم کوچک معلمانمان یک آرزو بود یا اگر آن ها را در خیابان با همسر و فرزندان می دیدیم نقل محفل زنگ تفریح هایمان تا یک هفته جور می شد! با رسیدن به دبیرستان فاصله کمتری با معلمانمان احساس می کردیم و در این میان معمولا محبوبترین معلمین ما آن هایی بودند که با ایجاد فضایی دوستانه در کلاس و بیرون کلاس، با ما در اردو و زنگ تفریح و ورزش همراه شده  و بیش از حرف، با رفتارشان بر ما تأثیر می گذاشتند.  البته همچنان ادب و احترام معلم-شاگردی پابرجا بود و به خودمان اجازه شکستن دیوار فرضی و ارتباط دوستانه خارج از محیط مدرسه را نمی دادیم. 

این روزها اما از همان جلسه اولی که سر کلاس می روم؛  بچه ها به دنبال شماره تلفن من هستند تا بتوانند من را  در گروه  تلگرامی شان اضافه کرده  و با هم ارتباط داشته باشیم! در فاصله بین کلاس و اتاق دبیران هم چندتایی از دانش آموزان با صدایی آرام و لبخندی بر لب نشانی صفحه شخصی اینستاگرامم را می پرسند. البته که در نهایت هر دو گروه بچه ها با مقاومت من رو به رو می شوند و ارتباط شخصی تلفنی و مجازی را به بعد از فارغ التحصیلی‌شان موکول می کنم. البته همه ی همکارانم به سخت‌گیری من  نیستند و بعضا در همان جلسه شماره یا نشانی شبکه اجتماعی شان را روی تخته نوشته و به تعداد «دنبال کنندگان» شان اضافه می کنند. اگرچه من با آن ها موافق نیستم اما همه در یک نکته مشترکیم: بچه‌ها پیدایمان می‌کنند! یعنی بالاخره تا آخر سال چند نفرشان به هر شیوه ی ممکن من را در شبکه های اجتماعی پیدا می کنند و هفته به هفته احوال من و نمره ها و تکالیفشان را می پرسند! 

  • حسین حق‌پناه

آموزش رسانه ای: صدا، تصویر...حرکت!

حسین حق‌پناه | دوشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۱۰ ب.ظ

9 پیشنهاد برای آموزش «تولید رسانه‌ای» در کلاس درس

در مقالات پیشین  به این نکته اشاره شد که امروز این ما هستیم که در میان انبوهی از رسانه ها زندگی می کنیم و مفهوم «دنیای رسانه ای شده» بیش از هر زمان دیگری رخ می نمایاند. بنابر این «آموزش رسانه ای» به فرزندان عصر رسانه بیش از هر زمان دیگری ضروری است.  آموزش رسانه ای تلاش می کند تا با توانمندسازی کودکان و نوجوانان در نقد و تحلیل پیام های رسانه ای آن ها را از مخاطب منفعل به مخاطبی فعال و هوشمند تبدیل کند اما این مهم را از طریق تمرین و گام گذاشتن به پله ی تولید انجام می دهد. فرد باسوادِ رسانه‌ای می‌تواند اندیشه‌ها و اهداف خود را از طریق تولید پیام‌های رسانه‌ای بیان و پیگیری نماید. او دیگر مصرف‌کننده‌ی صرف و منفعل نیست بلکه فعالانه در دنیای رسانه‌ای به کنشگری می‌پردازد و علاوه بر نقد و تحلیل دست به خلق پیام هم می‌زند. به همین دلیل است که «تولید» آخرین گام در هرم آموزش رسانه‌ای است.

  • حسین حق‌پناه